Nigun

A Nigun 2021-ben ünnepelte fennállásának 20 éves jubileumát. Az évfordulóra egy új repertoár született, amely bár nagyrészt a zenekarvezető Párniczky András kompozícióiból áll, mégis mélyen átjárja a kelet-európai zsidó népzene ismerete és szeretete. Ez a mára letűnt misztikus hagyomány, ami ugyanakkor nagyon is emberi, hatalmas energiákkal szólal meg a modern jazz nyelvén koncertjeiken. Legutolsó, 2016-ban megjelent Live inem Sargfabrik című lemezanyagukkal (Fonó Budai Zeneház) a zenekar számos országban vendégszerepelt Európában (Anglia, Ausztria, Belgium, Bulgária, Csehország, Franciaország, Görögország, Macedónia, Németország, Olaszország, Románia, Szerbia), valamint fellépett a tengerentúlon, New Yorkban és Washingtonban.

A zenészek rendszeresen alkotnak együtt vendégszólistákkal, így jött létre a 2006-ban kiadott harmadik lemezük, Daniel Zamir izraeli szaxofonos közreműködésével (Bale Kulturnik). 2007 júliusában a fúvós hangszereken játszó Matt Darriau (Klezmatics) vendégszereplésével léptek fel a Művészetek Palotájában, majd ugyanott, a zenekar tagjai részt vettek John Zorn Cobra című darabjának magyarországi bemutató előadásában, a szerző irányításával. Az együttes fellépett még Don Byron, Steven Bernstein, Frank London, Aaron Alexander (Hasidic New Wave), Yale Strom, Amikam Kimelman, Lukács Miklós és Borbély Mihály társaságában.

Nigun zenekar

Tagok

  • Párniczky András – gitár
  • Bede Péter – szaxofon, tárogató
  • Ajtai Péter – bőgő
  • Baló István – dob

Diszkográfia

  • 2003 – Nigun: Klezjazz
  • 2004 – Nigun: 'Standard'
  • 2005 – Hungarian Jazz Store
  • 2006 - Nigun feat Daniel Zamir: Bale Kulturnik
  • 2011 – A Mika Tivadar hangjai
  • 2012 – Nigun: Lebedik at the Budapest Jazz Club
  • 2016 – Nigun: Live inem Sargfabrik

Sajtó visszhang

„5 pont” Gramofon Klasszikus és Jazz (2016. tél).

„A Nigun zenéje nem a balkáni és zsidó skálák vég nélküli ismételgetése, hanem a zsidó dallamok lelkének újra felfedezése, a jazz nyelvén. A koncert óriási siker volt, két ráadást adtak, ezekben már, mint klezmer zenekar tartottak levezetést, megidézve a régi zsidó lakodalmak hangulatát és a táncok elsöprő lendületét." Koléner Anita, Jazzma, 2014.

„A két világ szintéziséből létrejött anyag világosan érzékelteti a vonatkozási pontokat, ugyanakkor egyetemes érvénnyel szólal meg. Párniczky dallam fejlesztései, improvizációi egy saját hangját megtalált muzsikus nagy ívű megnyilatkozásai, amelyekhez szervesen illeszkednek Bede Péternek a jazz és a népzene kiejtésmódjában egyaránt otthonos rögtönzései." Turi Gábor, Fidelio, 2014.